Morten Sager och Henrik Friberg-Fernros i NOD-podden
Är det så att den liberala demokratin finns i en motsatsställning till kristen tro? Utifrån en viss, rätt allmänt spridd, historieskrivning är västerländska demokratier och en ateistisk världsåskådning siamesiska tvillingar. Vissa upplysningsvurmande författare, som Steven Pinker, verkar anta en symbios mellan liberala värden och en sekulär hållning. Henrik Friberg-Fernros, docent i statsvetenskap, går mot den strömmen när han argumenterar för att liberalismens centrala värden på många sätt stämmer bättre med teism – alltså tron på en personlig och aktivt skapande Gud.
I ett samtal med NODs Morten Sager förklarar Friberg-Fernros sin tes. Han menar, tvärtemot vad många intuitivt skulle tänka, att en sekulär materialism med naturvetenskapen som främsta källa till kunskap – eller med hans egna ord ”ateistisk naturalism” – inte erbjuder särskilt bra rötter för hävdandet av liberalism. I stället visar han hur grundläggande liberala värden ”lirar” (som han själv uttrycker det ) bättre med en tro på Gud än ateistisk naturalism.
I NOD-samtalet ger Friberg-Fernros argument för att några grundläggande liberala värden – frihet, jämlikhet och rationalitet – är svårare att försvara utan en tro på Gud. Argumenten är skenbart enkla, men filosofiskt stringenta: Genom att hänvisa till hur vi vanligtvis uppfattar mänskligt agerande, moraliska plikter och möjligheterna att söka kunskap argumenterar han för att tron på en personlig Gud hellre än att motverka liberala värden skapar goda förutsättningar för dem. Det är snarare ateistisk naturalism som skapar problem för centrala delar i liberalismen.
I slutet av samtalet ställs frågan vilken roll det här spelar. Om Friberg-Fernros har rätt skulle en av anledningarna till liberala demokratiers försvagade ställning kunna vara att sekulära världsbilder erbjuder ett för svagt rotsystem. Det är inte något slutgiltigt argument för Gudstro, eller för att den som oroar sig för auktoritära strömningar ska börja gå i kyrkan. Men det gör att den som värnar om liberal demokrati inte behöver se på Gudstro som något nödvändigtvis dåligt för centrala liberala värden som frihet, jämlikhet och rationalitet.